L’inevitable mirada a l’invisible. La paradoxa en Sociologia segons Antoni Estradé

El professor Antoni Estradé ens explica la importància cabdal que té la paradoxa per al pensament sociològic

Marx al seu escrit Salari, preu i guany (1865)’ on s’afirma en relació amb l’explicació marxiana del benefici: “Això pot semblar una paradoxa, quelcom que xoca amb les observacions quotidianes. També és paradoxal el fet que la Terra giri a l’entorn del Sol i és una paradoxa que l’aigua estigui formada per dos gasos altament inflamables. Les veritats científiques són sempre paradoxes, quan es mesuren amb I’arrasador de l’experiència quotidiana que només s’adona de aparença enganyosa de les coses”.

La ParaDoxa «quelcom de contrari a l’opinió establerta o a l’expectativa que ens havíem fet sobre com esdevindria una cosa» però per contrari no cal entendre antagònic, potser simplement divergent al que semblava previsible. La Doxa és la visió de la societat que no adverteix que aquesta està atapeïda de miratges i paranys…representacions il·lusòries…de forma que el recurs a la doxa és fonamental per desemmascarar segons quins camuflatxes tots els pensadors socials ho són necessàriament paradoxals: paradoxes de l’alienació, de l’anomia, del desencantament del món o de la burocratització (Marx, Durkheim i Weber) «Si existeix una ciència de les societats, hem de suposar que no serà una pura paràfrasi dels prejudicis tradicionals, i que ens oferirà de les coses una imatge diferent»[…] «L’objectiu de tota ciència és fer descobertes, i la descoberta desconcerta, en major o menor mesura, les opinions arrelades […] Evitar la paradoxa quan els mateixos fets ens la imposen és un senyal de poc coratge intel·lectual (Durkheim, Las reglas del método sociológico).

Aquesta entrada ha esta publicada en Metodologia, Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s