De la autoabsorció a la autoajuda

Gran part de la gent  que conec darrerament, està tant obsessionada (espantada, desvinculada, accelerada) amb sí mateixa que resulten incapaces de mantenir una conversa (un intercanvi d’opinions) sense sentir-se agredits.

Sennett, en el seu brillant, “El Declive del hombre público” intentava explicar com s’havia produït un pas reververant, de l ‘autoabsorció a l’autoajuda, amb conseqüències encara per descobrir, amb psiquiàtrics plens i psicòlegs i terapeutes i “autors” de llibres d’autoajuda, desbordats de feina. El pitjor de tot és, que no hi ha sortida, no hi ha salvació, no hi ha res que trobar dins nostre. Buscar “dins nostre” ha estat un mitjà per conèixer el món i establir vincles amb la resta, amb la multitud. Convertir aquest mitjà, en un fi en sí mateix, ens porta a un carreró sense sortida: entendre “qui som” obviant les relacions social que ens constitueixen i de les quals som, evidenment, resultat.

“Los foros para esta vida pública, se encuentran en estado de descomposición. La diferencia entre pasado romano y el presente moderno, residen la alternativa en lo que significa la intimidad (21).“ Los romanos buscaban en privado otro principio para ponerlo al público, un principio basado en la trascendencia religiosa del mundo. En privado no buscamos un principio sino una reflexión aquella que se refiere a la naturaleza de nuestros psiques, a lo que es auténtico en nuestros sentimientos. Hemos tratado de transforman en un fin en sí mismo el hecho de estar en la intimidad, solos con nosotros mismos,  con la familia y los amigos íntimos […] se habla de la vida psíquica como si tuvieran vida al margen de las condiciones sociales y las influencias del medio, como si tuviera una vida interna propia, ésta vida psíquica se percibe de manera tan preciosa y delicada que podría llegar a marchitarse si se la expusieran a las duras realidades del mundo social, y sólo florecería con la condición de que estuviera protegida y aislada. El deseo de cada persona se ha transformado en su carrera principal; conocerse a sí mismo constituye un fin en lugar de ser un medio para conocer el mundo. Y precisamente porque estamos tan autoabsorbidos se nos hace extremadamente difícil llegar a un principio privado u ofrecer cualquier valoración clara a nosotros mismos o a los demás acercar la naturaleza nuestras personalidades. La razón radica en que contó más privadas la psique, menor es la estimulación y más difícil para nosotros sentir o expresar los sentimientos” (22)

Multitud de personas están comprometidas como nunca antes con sus singulares historias vitales y emociones particulares, y este interés ha demostrado ser una trampa más que una liberación”

Sennett, R. (1978). El declive del hombre público. Barcelona: Ediciones Península. (p. 20- 22)

Aquesta entrada ha esta publicada en Metodologia, Teoria. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s